De geschiedenis van de strijkmolens

Langs de Molenkade te Alkmaar-Oudorp hebben zes strijkmolens gestaan. Al in 1688 verbrandde de meest oostelijke van deze groep en werd niet meer herbouwd. De andere vijf, die later - van west naar oost - de aanduidingen A, B, C, D en E kregen, staan vanouds bekend als De Zes Wielen. Niet omdat er ooit zes molens op rij stonden, maar omdat de overhalen die bij deze boezemmolens hoorden, door zes grote wielen werden bediend.

De strijkmolens van Oudorp en Rustenburg zijn tussen 1627 en 1632 gebouwd om het overtollige water van de Raaksmaatsboezem op de Schermerboezem te malen. De Raaksmaatboezem bestond uit een verzameling boezems van o.a. het Geestmerambacht en de Heerhugowaard.
Aangezien het peil maar ongeveer 40 cm bedroeg, werden deze boezemmolens ook wel strijkmolens genoemd. Ze 'streken' als het ware het water eraf. Oorspronkelijk waren alle molens uitgerust met een scheprad. In de 19e eeuw werd dit overal vervangen door een relatief korte maar brede vijzel.