Stichting

Oudorperhout

Monumentenstatus voor Munnikenweg

Sinds 8 december 2018 is de iets meer dan een kilometer lange kasseienstrook in Oudorp officieel een gemeentelijk monument.

Omdat de Munnikenweg geliefd is onder wielrenners was dit voor de gemeente Alkmaar aanleiding om een fietsdoop onder aanvoering van profwielrenner en Oudorper Laurens ten Dam te organiseren.

Er werd een nieuw naambord onthuld waarop te lezen staat dat de Munnikenweg ruim zeven eeuwen geleden aangelegd is door graaf Floris V. Dit was om zijn manschappen een veilige overtocht tussen de kastelen Torenburg en Middelburg te bieden. Later is de weg verlengd tot in Oudorp. De kasseienstrook is van het einde van de negentiende eeuw.

Het initiatief van de  politieke partij BAS om de Munnikenweg monument te maken werd door de gehele Alkmaarse politiek ondersteund.

Op het Weetjeskwartet van de Stichting Oudorperhout werd de Munnikenweg al onder de monumenten ingedeeld. Bij de start van de fietsdoop, in de Ridderzaal van het stadhuis te Alkmaar, werd dan ook door waarnemend voorzitter Hans Schouten van onze stichting een kwartetspel aan Laurens ten Dam en aan wethouder Christian Braak overhandigd.  Alle  deelnemers kregen er, met dank aan Erfgoed Alkmaar, ook één

Het evenement eindigde bij Partycentrum Meereboer voor een welverdiend hapje en drankje. Er was tevens een signeersessie door Laurens ten Dam.

Binnenkort is het historische wegdek toe aan groot onderhoud. Dit gebeurt eens in de twintig jaar. De onderlaag wordt dan gecontroleerd op verzakkingen en de keien worden weer recht gelegd. Terwijl de weg open ligt, wordt tegelijkertijd archeologisch onderzoek gedaan naar de samenstelling van de onderlaag.