Planntenexcursie 28 mei 2017
Op een prachtige zonnige zondagochtend verzamelen acht plantenliefhebbers en onze gids Rutger Polder om 10 uur bij de picknickbank tegenover molen E. De stemming zit er meteen goed in met de vele weidevogels om ons heen en de nog-net-geen-zomerse bloei van een zee van planten.

We staan we stil bij een dertiental planten (maar er staan er veel meer!): klein streepzaad, grote ratelaar, scherpe boterbloem, distel, zuring, grote waterzuring, zilverschoon, perzikkruid, harig wilgenroosje, mattenbies, kalmoes, veldlathyrus en zwanenbloem. Bij elke plant is een verhaal te vertellen. De grote ratelaar is bekend door zijn gele bloemen die zaaddozen vormen waarin de zaadjes ‘ratelen’. Speciale vermelding krijgen de mattenbies (zeldzaam in Nederland), de grote waterzuring (alleen in Nederland waargenomen!) en de akkerdistel: als je die wilt bestrijden kun je handig gebruik maken van de holle steel, door vlak voor een flinke regenbui de plant bij de grond af te snijden. Tijdens de bui lopen de stelen vol regenwater en daardoor verrotten de wortels. Van kalmoes is bekend dat het wordt gebruikt om Berenburg zijn karakteristieke smaak te geven. Minder bekend is dat je de plant tussen het riet aantreft en kunt herkennen aan een klein vierkant steeltje met aan beide zijden een groene ‘vaan’ er aan. Makkelijk om te onthouden!
ACTIVITEITEN 2011-2016
ACTIVITEITEN