Zonder het echt te merken zijn we de zomer in gegleden. Tijd is een constant doorgaand gebeuren, de vierde dimensie. Als de zon het niet zou laten voelen en de levende natuur het niet zou laten zien hadden we er niets van gemerkt. Het is warmer geworden en de planten en dieren zijn weer verder. Het maagdelijk frisse groen van het voorjaar is overgegaan in wat rijpere kleuren. In onze geliefde polder is dat ook te zien. De planten hebben zich verder ontwikkeld. Bloemen zijn verwelkt en er zijn bloemen bijgekomen. Van de grote gele massa grote ratelaarbloemen met daartussen de honderden rietorchissen, echte orchideeën, is niet veel meer over. Er zijn al wel veel zaden. Schud de plant maar eens dan weet je meteen waar de naam vandaan komt. De zwanenbloem is nu volop te zien en rietsigaren hebben zich ook al gevormd aan de waterkant. Wij doopte ze als jongetje in de petroleum en staken ze dan in brand. Leuk vond ik dat, grote mensen niet zo. Als je goed kijkt vind je nog veel meer. Met een plantengids erbij is het leuk om ze op naam te brengen.
Ook de dieren laten veranderingen zien. Er is nog een enkele kievit en grutto en de eeuwige ganzen laten zich ook wat minder zien, hoewel het in het voorjaar barstte van de pullen. Kleine karekiet en rietzanger zijn te horen en meeuwen en kraaien en meerkoeten zijn er altijd wel, net als eenden. Ook insecten zijn er volop te vinden. Dat klinkt misschien eng maar vlinders en libellen horen daar ook bij. Tijdens de excursie op 24 juni, met Wilbert Kerkhof (foto's op onze website), zagen we oeverlibellen en ook zestig lantaarntjes bij elkaar. Dat zijn waterjuffers, kleinere libellen. Sommige waren aan het paren. Dat moet natuurlijk ook gebeuren anders is het uit met de pret en komen er geen nieuwe dieren. Kijk trouwens uit voor teken want die zitten hier ook en de ziekte van Lyme is geen lolletje. Ik weet het uit ervaring.
De boeren hebben nog niet gemaaid wanneer ik dit schrijf. Dat gaat op 1 juli gebeuren heb ik vernomen. De jonge grutto’s en kieviten hebben geluk gehad. Nu nog bloemrijke weiden.
Er is dus weer veel te zien en te horen. Kijk ook eens in het water. In augustus gaan we dat met schepnetjes bekijken. Leuk voor de (klein)kinderen maar ik geniet er ook steeds weer van. Een datum volgt nog.
Dirk Barendregt, Oudorperhout-bioloog;
Foto: Lantaarntje - Catharine Blankevoort