Onder leiding van Lineke en Dirk Barendregt.
Hoe is het met onze gevleugelde vleerdieren na de winterslaap? Veel sterfte zal er door de zachte winter niet  geweest zijn in de schuilplaatsen in boomholtes en in onze huizen en schuurtjes. Hoe zou het zijn met de gewone- en de ruige dwergvleermuis, met de laatvlieger en de rosse? Er zitten naast individuen ook kolonies vleermuizen in Oudorp. Ergens onder de pannen, in spouwmuren als dat nog kan of zomaar in een schuurtje of garage.
Veel vleermuizen hebben een interessant leven. De wijfjes van ruige dwergvleermuizen trekken in het voorjaar licht zwanger naar de Baltische republieken en Polen, 1500 km ver met hun 10 grams lijfjes. Daar krijgen ze na een draagtijd van 6 weken meestal 2, zelden 3 jongen die ongeveer 6 weken bij de moeder blijven en gezoogd worden. Daarna moeten ze het zelf uitzoeken.
In september komt het hele zootje naar het zuiden en overwinteren ze o.a. bij ons.

We hopen op 22 april veel soorten te zien en horen. Dat moet met de vleermuisdetector want we kunnen hun geluiden met het blote oor niet horen. De groep kan niet al te groot zijn dus geef je bijtijds op bij Dirk Barendregt: dirk.barendregt@stichtingoudorperhout.nl
Per mail krijg je dan te horen waar en hoe laat we starten.

Vleermuisexcursie – 22 april