Binnen de grenzen van de Oudorperhout bevinden zich een aantal monumenten, de één wat meer zichtbaar dan de ander. Zo hebben we de Munnikenweg, twee dwangburchten en strijkmolens langs de Hoornsevaart.

De Munnikenweg die Alkmaar met Oudorp verbindt, en aan de zuidkant langs de Oudorperhout loopt, heeft sinds 8 december 2017 een monumentenstatus. De kasseienstrook wordt officieel opgenomen in het historisch erfgoed van de stad.

Omdat de Munnikenweg geliefd is onder wielrenners was dit voor de gemeente Alkmaar aanleiding om een fietsdoop onder aanvoering van profwielrenner en Oudorper Laurens ten Dam te organiseren.
Er werd een nieuw naambord onthuld waarop te lezen staat dat de Munnikenweg ruim zeven eeuwen geleden aangelegd is door graaf Floris V. Dit was om zijn manschappen een veilige overtocht tussen de kastelen Torenburg en Middelburg te bieden. Later is de weg verlengd tot in Oudorp. De kasseienstrook is van het einde van de negentiende eeuw.

Munnikenweg
Munnikenweg Oudorp

Door deze nieuwe status mogen de kasseien niet vervangen worden door bijvoorbeeld asfalt en moeten ze goed onderhouden worden. Als het historische wegdek toe is aan groot onderhoud wordt de onderlaag gecontroleerd op verzakkingen en de keien worden weer recht gelegd. Dit gebeurt eens in de twintig jaar. Als de weg open ligt, wordt tegelijkertijd archeologisch onderzoek gedaan naar de samenstelling van de onderlaag.

Met deze status is de kasseienstrook het eerste ‘kasseienstraatmonument’ dat Nederland rijk is. “In Frankrijk en België  zijn al meer wegen tot monument verklaard.
Het initiatief van de  politieke partij BAS om de Munnikenweg monument te maken werd door de gehele Alkmaarse politiek ondersteund.