Binnen de grenzen van stadspark Oudorperhout zijn er veel mogelijkheden om te recreëren.

Wandelen
Stichting Animo heeft een wandeling door de Oudorperhout uitgezet. Ook makkelijk te starten vanaf station Alkmaar-Noord. Download hier de beschrijving.

Hardlopen
In de gemeente Alkmaar komen twee officiële hardlooproutes. Een van vijf kilometer door de Oudorperhout, en een van tien kilometer door het buitengebied tussen Graft, De Rijp en Oost- en West-Graftdijk. Het besluit van het Alkmaarse college om de twee routes uit te laten stippelen komt na een in juni aanvaarde gemeenteraadsmotie. Volgens de indieners VVD, GroenLinks, OPA, SPA en BAS wordt met het creëren van hardlooproutes een accent gelegd op recreatiesporten. Basisvoorzieningen zijn er op dat vlak wel, maar het kan volgens een meerderheid van de raad nog beter.
Bron: Alkmaarsche Courant, woensdag 25 september.

Hondenuitlaatplek
Honden zijn welkom in de Oudorperhout. Kijk hier waar de plekken zijn waar je wel en niet mag komen om je hond uit te laten.

Skate baan
Skatepark Oudorp is hét park om te skaten voor skateboarders in Alkmaar en Oudorp. Naast skateboarders komen er ook enkele BMX-fietsers, steppers en inline skaters.

Volkstuin complex – Amateurtuindersvereniging (ATV) “De Zes Wielen”
Bestaat sinds 1972. Een actieve tuinvereniging met 67 tuinen en ongeveer 75 leden. Het tuincomplex ligt middenin de Oudorperhout aan de Molenkade 9b. Kijk voor meer informatie op de website.

Diverse evenementen maken gebruik van de omgeving van de Oudorperhout:

Plus Wandel4daagse Alkmaar
De Plus Wandel4daagse Alkmaar start altijd op de derde woensdag in juni. In 2020 wordt de 14e editie gehouden van woensdag 17 t/m zaterdag 20 juni 2020. Inschrijven is mogelijk vanaf november 2019.

Pinksterun
Jaarlijks op eerste Pinksterdag. Het tofste hardloop evenement van Oudorp.
Georganiseerd door Alkmaar Sport, gesponsord door Raadhuis creative agency.

Ronde van Oudorp
De Ronde van Oudorp was al snel een begrip onder wielrenners na de eerste editie in 1982. Na een afwezigheid van 28 jaar keert de ronde in 2019 terug op zondag 25 augustus. Het parcours gaat over een klein stukje van de Munnikenweg.