Tijdens de drooglegging van de Heerhugowaard maalden de strijkmolens overtollig water van de Raakmaatsboezem in de op 40cm hoger staande Schermer(boezem). Omdat de opvoerhoogte gering was; ze “streken het water af”, werden ze strijkmolens genoemd. De boezemmolens waren nodig omdat de uitstroom van de Raaksmaatsboezem naar het noorden onvoldoende was om het polderwater uit de droog te leggen en te houden polder af te voeren.

Langs de Molenkade Alkmaar/Oudorp hebben 6 strijkmolens gestaan. In 1688 is de meest oostelijke molen door brand verloren gegaan en is niet herbouwd. De andere vijf werden aangeduid met letters. Vanuit Alkmaar gezien de A, B, C, D en E. Ze staan bekend als “De Zes Wielen”. “Achter Oudorp” nabij de “kippenbrug” bevindt zich nog de zogenaamde Ambachtsmolen uit 1632, die werd gebouwd voor rekening van de polder Geestmerambacht.

Bij Rustenburg bevinden zich nog drie andere strijkmolens (I, K en L). Tot 1941 hebben de strijkmolens dienst gedaan. In dat jaar werd de Raaksmaatsboezem gemeen gelegd (dat wil zeggen op hetzelfde niveau gebracht en met elkaar in verbinding gesteld) met de Schermerboezem. Hierdoor verloren alle strijkmolens hun functie en werden buiten bedrijf gesteld.

In 2000 zijn, de strijkmolens aan de Hoornse Vaart en de Ambachtsmolen achter Oudorp overgedragen aan de Molenstichting Alkmaar. Na een periode van restaureren, zijn nu alle strijkmolens draaivaardig (molen C zelfs maal-vaardig) en worden bewoond door vrijwillige molenaars.

In mei is er elk jaar een Nationale Molendag/weekend. Molen D is dan meestal geopend voor publiek.

Bron: Molenstichting Alkmaar, www.molenstichtingalkmaar.nl